dissabte, de febrer 02, 2008

Viatge a Escandinàvia: Suècia, Finlàndia i Noruega

Sempre ens han atret els indrets remots (o com a mínim, així ens ho semblava a nosaltres el fet de descobrir Lapònia) i en aquest cas durant l'agost del 2006 vàrem decidir visitar Escandinàvia durant una petita estança de 18 dies. Concretament vàrem fer una visita al sud de Suècia i un gran recorregut en cotxe per Lapònia, incloent-hi les illes Lofoten fins a la petita aldea de Å i, per suposat, el Nordkapp (Cap Nord), la punta més septentrional d'Europa, a la recerca del Sol de mitja nit.


Preparatius:

  • Paperassa: per Suècia i Finlàndia cap problema amb el DNI i, tot i que Noruega no forma part de la Unió Europea, amb el mateix document en tindreu prou (tot i així recomanem portar el passaport per si un cas perdeu un dels documents).
    En aquesta plana trobareu més informació sobre els països que podeu visitar amb el DNI.
  • Moneda: un petit “problema” a l'hora de viatjar entre tots tres països és que cadascú utilitza una moneda diferent; a Finlandia l'Euro, a Suècia la corona sueca (SEK) i a Noruega la corona noruega (NOK). Nosaltres varem demanar canvi al banc d'unes petites quantitats de SEKs i NOKs per fer les primeres compres, bitllets d'autobús, etc... i no vam tindre cap problema. Evidentment podreu treure diners dels caixers automàtics (sota pena de comissió, com sempre ;-) ).

    Canvi moneda: potser ja ho coneixeu, és molt utilitzat, però per si un cas fem un repàs; sempre ens és de molta utilitat el Google per fer canvis de moneda, és un sistema molt ràpid: “1 € to NOK” i t'indica el canvi actual “1 € = 8.03968767 Norwegian kroner”.

  • Clima: a l'agost ja comença a refrescar però tot i així gràcies a la corrent del golf no fa tant de fred com caldria esperar, evidentment s'ha de portar roba d'abric però sense arribar a la paranoia jeje. Val a dir que si aneu al Cap Nord sí que us tindreu que abrigar bé, doncs quan bufa el vent que ve del Nord (que passa tot sovint) tindreu la sensació de que heu perdut el nas, les orelles o ves a saber què... ;-)
  • Itinerari: ens quedarem uns dies pel sud de Suècia aprofitant per visitar Visby, situat a una la illa de Gotland propera a Estocolm, on a principis d'agost es celebra una de les festes medievals més impressionants que hem vist; després agafarem un vol des d'Estocolm fins Kiruna, més enllà del cercle polar àrtic, on un cotxe de lloguer ens servirà per fer un recorregut per Laponia; finalment, en tornar, deixarem els dies restants per veure Estocolm.
  • Transports (preu x persona):
    - Vol Girona-Estocolm (Ryanair): 134 €
    - Vol Estocolm-Kiruna (FlyNordic): 104 €
    - Ferri de Nynäshamn-Visby (Destination Gotland): 471 SEK (uns 49 €)
    - Lloguer de cotxe 10 dies (Scandinavian Car Rental): 3949 SEK (418 €)
    *El lloguer de cotxe és el total i no per persona.

El viatge:


El viatge va durar 18 dies durant l'agost del 2006 (del 3 fins el 21), conscients que era difícil de veure el Sol de mitja nit doncs ja és tard a aquestes alçades; les dates ideals venen a ser sobre principis de juny fins finals de juliol (principis d'agost a molt estirar). Tot i així eren les úniques dates de les que disposàvem i ens vàrem llençar de cap!

El primer dia ens vam quedar a Estocolm i al dia següent vam partir cap a la illa de Gotland, a la villa de Visby. La raó de la visita és que sempre hem volgut visitar totes aquelles ciutats i pobles que van participar a la Lliga Hanseàtica i que d'alguna manera encara conserven un cert encant de temps passats, la visita ens va satisfer encara més quan vam poder gaudir de la setmana medieval de Visby, on tothom es disfressa per l'ocasió; tot un esdeveniment que no es pot deixar passar. Per desplaçar-se per l'illa és molt recomanable l'ús de bicicleta, hi ha molts llocs on poder llogar-les.

Quan nosaltres vàrem intentar comprar els bitllets del ferri la plana web no deixava reservar en anglès, només estava en suec, però enviant un mail ells ho van fer per nosaltres directament.


Uns dies més tard vam agafar un avió fins Kiruna per començar el nostre períple més enllà del cercle polar àrtic. L'aeroport era molt petit, un dels més petits que hem vist. El lloguer de cotxes, que en realitat ho feia a través de Hertz, ens va facilitar un Volvo S40 (nosaltres haviem demanat un cotxe molt petit però es veu que allà els Volvo són cotxes d'estar per casa... jejej).

Durant el trajecte els paisatges es tornen infinits, els llacs sorgeixen a banda i banda de la carretera, i el cel és el més clar, obert i gran que recordem. Només portàvem cinc minuts conduint quan vam veure el nostre primer ren, era el preludi del que ens acompanyaria durant els següents dies.

Els dies que ens seguirien travessaríem Finlàndia (on es té que avançar una hora el rellotge) per tal d'arribar el més aviat possible al Cap Nord; deixant enrere Enontekiö, Kautokeino, Karasjok... el dia 12 vam arribar al Nordkapp i no, no vam poder gaudir del Sol de mitja nit doncs, uns 20 minuts després d'arribar, la boira ho va fer del tot impossible. De totes maneres havíem arribat i ja estàvem contents; la màgia que es respira en aquest indret tan remot és indescriptible.

Després de passar tota la nit al cotxe (en realitat és de dia, doncs no s'arriba a pondre el Sol) vam marxar del Cap Nord direcció les illes Lofoten. Després d'uns dies vam creuar cap a les illes amb el ferri que hi ha a Melbu i tot seguit vàrem fer camí cap a Å la vila més remota (per carretera) de les illes, de fet aquesta és l'última lletra de l'abecedari noruec.

Å és un petit poblat de pescadors que a la vegada és museu. Teníem reservat al mateix alberg de la vila on un senyor molt molt gran i ple d'anècdotes gracioses sobre la reialesa anglesa i espanyola us atendrà molt amablement. L'alberg és a una casa del poble; té disponibilitat d'habitacions per a parelles però no imagineu cap luxe, és molt auster, però conserva l'encant de la zona.


Després de visitar les illes i amb una multa per superar el límit de velocitat en 10 km/h de record (no us preneu a la lleugera el límits, hi tenen policies situats a llocs estratègics encara que plogui, molt simpàtics els policies, això sí) tornem cap a Kiruna per baixar un altre cop cap a Estocolm per posar fi al nostre viatge.


Allotjaments:

Ens vam emportar una tenda de campanya, tant en Suècia com Noruega és possible acampar a qualsevol lloc i, si ho feu en càmpings, normalment estan bé de preu i disposen d'instal·lacions per poder cuinar. Tanmateix els càmpings (sobretot a la Laponia) disposen generalment de casetes de fusta on poder descansar amb més comoditat.

Nosaltres conduíem fins trobar per la tarda un càmping on poder descansar, sense llogar a priori res i no vam tenir mai cap problema, val a dir que viatjàvem a l'agost i en aquestes dates no hi ha tant de turisme.

Respecte l'allotjament a Estocolm us podem recomanar dos:
  1. Alberg STF Stockholm-Långholmen: presó restaurada, on podreu descansar a les antigues garjoles, té totes les comoditats que un alberg pot oferir, fins i tot dutxa a la mateixa habitació, però està una mica allunyat del centre.

  2. B&B in Stockholm City: un bon bed & breackfast econòmic, molt cèntric i amb una amfitriona molt simpàtica.

Què canviaríem i què és imprescindible?

Si tornéssim ens agradaria haver passat més temps a Laponia en comptes de passar tants dies a Visby (Visby val molt la pena però és petit i no mereix tants dies) i aprofitar per veure Estocolm abans de pujar a Lapònia; la tornada es podria fer des d'Alta o Bodø fins Bergen o Oslo i des d'aquí tornada a Girona o Barcelona.

Evidentment això no es podria haver fet abans quan no hi havien tantes rutes de baix cost cap a Oslo; i de totes maneres és segur que encareix el viatge.

La visita al Cap Nord per nosaltres també val la pena, trobareu informació que diu que no val la pena pujar tant i fer tants kilòmetres però la veritat és que nosaltres ara ho recordem amb molt d'estima, fins i tot sense haver tingut l'oportunitat de veure el Sol de mitja nit des de Nordkapp...

Imprescindible la visita a les illes Lofoten (si heu de decidir, és preferible anar a les Lofoten abans que a Nordkapp), sobretot arribar a la petita aldea de Å, passar-hi la nit i esmorzar de bon matí els exquisits pastissets que es fan a una de les la fleques més antigues de Noruega.


Algunes fotografies:

Manada de rens direcció al Nordkapp


Antiga fleca de Å


Absolut Ice Hotel de Kiruna


Petita 'cabin' on passar la nit al costat de Narvik



3 comentaris:

Pedro ha dit...

Buena crónica. Gracias!

Este verano hago una ruta parecida a la vuestra pero en bici y en un plan muy económico. Tengo algunas dudas: ¿Es fácil encontrar supermercados? ¿Hay mucha distancia entre pueblos importantes con un mínimo de servicios? Tengo entendido que son paises muy caros ¿Cuanto valen cosas comunes como un café en un bar o una botella de agua? No pararía de hacer preguntas... ¿Hay muchos campings para tienda?. De los de cabinas ya he encontrado varios. Nosotros vamos de tienda de campaña por presupuesto limitado.
Saludos y Gracias

Àlex ha dit...

Hola Pedro, intentaré dar respuesta a tus preguntas:

¿Es fácil encontrar supermercados?En cada población, por pequeña que sea, siempre encontrarás algún lugar donde hacerte con víveres... y respecto a los campings piensa que los tienen muy bien preparados, con supermercado y en la inmensa mayoría de ellos con cocina para preparar lo que quieras.

¿Hay mucha distancia entre pueblos importantes con un mínimo de servicios?A veces sí que hay distancia, eso es algo que tendrás que calcular muy bien si utilizas la bici como medio de transporte.

Tengo entendido que son paises muy caros ¿Cuanto valen cosas comunes como un café en un bar o una botella de agua?Ahora mismo no recuerdo qué precios tienen exactamente pero sí, son caros. No tanto el alojamiento si vas en plan camping, albergues o "rorbuer" (pequeñas cabañas)... pero sí la comida. Aún comprándola en supermercado es cara respecto a los precios que tenemos aquí. La ropa, por ejemplo, no dista mucho de nuestros precios.

¿Hay muchos campings para tienda?. De los de cabinas ya he encontrado varios.Todos los campings que visitamos tenían sitio para plantar tienda... aún así tienes la posibilidad de "cabinas" como tu mismo comentas. En el norte puede que las cabinas te sean más cómodas si hace un poco de frío o viento. Ninguna de las dos opciones es especialmente cara, aunque evidentemente al final notarás el aumento de precio si vas siempre en cabina.

Espero te haya sido de utilidad. Para cualquier aclaración no dudes en dejar otro mensaje.

Pedro ha dit...

Muchas gracias por responder. Dentro 3 semanas ya estaremos en ruta y ya iremos comprobando sobre la marcha como estan las cosas por allí.
Saludos y gracias de nuevo,
Pedro